مکان به محل فروش و توزیع کالا و خدمت اطلاق می شود. مکان ممکن است یک مغازه خرده فروشی، یک شبکه توزیع ملی، یک وب سایت، یا یک کاتالوگ ارسالی از طریق پست مستقیم باشد. عرضه محصول، در مکان و زمانی که مشتری آن را می خواهد، یکی از حساس ترین جنبه های برنامه بازاریابی است.
مطلب جامع 4P بازاریابی
ما امروزه، شاهد موفقیت وب سایت آمازون و وب سایت دل هستیم. آمازون، کتابها و دیگر محصولات و خدمات را به صورت 24 ساعته و 7 روز هفته، در مکانی بسیار راحت و مناسب، یعنی یک وب سایت اینترنتی، در دسترس مشتریان قرار داده است. در زمانه ای که خریدن کتاب، نیاز به یک سفر وقت گیر به کتاب فروشی و جست جوی یک کتاب، از بین هزاران کتاب در قفسه دارد، وب سایت آمازون، انتخاب های بیشتری را در زمان کوتاه تر فراهم می کند. درست است که مشتریان وب سایت آمازون، دلتنگ لذت جست و جو در بین کتابفروشی های سنتی و قدیمی می شوند و فقط شانس محدودی جهت خرید موثر از طریق لمس یک دکمه را دارند، اما این وب سایت یک ویژگی (مکانی) دارد که کتابفروشی های فیزیکی این ویژگی را ندارد و آن ویژگی، مرور، تجدید نظر و درجه بندی نظرات مشتریان است.
وب سایت دل نیز یکی دیگر از مثال های موفقیت مربوط به (مکان) است. تصمیم استراتژیک این وب سایت، جهت فروش مستقیم به مشتریان، منجر به وارد کردن سایر رقبا در نبرد سختی برای فروش کامپیوترهای شخصی شد. در حالی که رقبا، از روش های سنتی توزیع همچون مغازه های خرده فروشی و واسطه ها استفاده می کردند، وب سایت دل، واسطه ها را کنار زد. فروش مستقیم شرکت دل، به روش های زیر انجام شد:
- کسب اطلاعات از مشتری که با استفاده از سایر اشکال توزیع، این اطلاعات از دست می روند.
- تولید سفارشی، یک عامل تمایز در محصول است که این ویژگی با محصولات مشابه بسیار رقابت می کند.
- در دسترس قراردادن محصول به صورت 24 ساعته و 7 روز هفته.
شرکت های معدودی از تنها یک مکان برای داد و ستد با مشتریان استفاده می کنند. بسیاری از شرکت ها، کانال های زیادی در بازار دارند که از طریق آنها، مشتریان خود را ملاقات می کنند؛ هر چه تعداد این کانال ها بیشتر و موثرتر باشند، موقعیت ها و شانس های بیشتری برای فروش به وجود می آید.
برای مثال، ناشران از امتیازات کانال های مختلفی بهره مند شده است. او از نیروی فروش، برای به دست آوردن فضای ویترینی درکتاب فروشی ها و همچنین فروش از طریق وب سایت آمازون استفاده کرد. همچنین، این نیروی فروش، چندین نسخه از این کتاب را به عمده فروشان خواهند فروخت و در عوض، آنها کتابفروشی های مستقل را تجهیز خواهند کرد. کارکنان ویژه ناشر، فروش عمده مستقیم با شرکت ها و دیگر کتابفروشی ها را پیگیری خواهند کرد. ضمناً یک متخصص حقوق خارجی در واحد بازاریابی ناشرین جهت فروختن حق ترجمه کتاب برای ناشرانی که انگلیسی نیستند، در سراسر دنیا تلاش می کند. همچنین ناشر از وب سایت اینترنتی جهت فروش به مشتریان به طور مستقیم و اجتناب از ایجاد واسطه ها و تخفیف ها استفاده خواهد کرد.
مسیر های زیادی برای مشتریان وجود دارد. یک شرکت بازار محور، بسیاری از این مسیر ها را بدون وجود تعارض و اختلال بین کانال های مختلف بر می گزیند.
شرکت شما کدام جنبه از مکان را در برنامه بازاریابی خود استفاده می کند؟ آیا این مطلوب ترین راه برای کسب رضایت مشتریان، فروش بیشتر و سود مورد نیاز شما است، یا آیا شما به سادگی از روش های سنتی و اولیه جهت ارائه محصولات و خدمات خود در جلوی مشتریان استفاده می کنید؟ غالباً مکان یابی هزینه بردار است، اما تاثیر عظیمی بر میزان عملکرد بازاریابی میگذارد.
برچسب ها :
4P بازاریابی ,
آمیخته بازاریابی ,
بازاریابی و فروش ,
توزیع ,
توسعه فروش ,
مدیریت استراتژیک ,
مدیریت بازاریابی ,
مدیریت کسب و کار ,
مکان ,
میرهدایی ,
|