قیمت هزینه ای است که مشتری برای محصول یا خدمات شما پرداخت کند. قیمت گذاری در یک محیط رقابتی، کاری بسیار بحرانی و چالش برانگیز است. اگر شما قیمت را بسیار پایین تعیین کنید، میزان فروش و هزینه هایتان افزایش خواهد یافت و اگر قیمت را بسیار بالا و گران تعیین کنید، بعضی از مشتریان تان به آغوش رقبای منتظرتان پناه می برند. تصمیم گیری برای قیمت گذاری، شامل نقطه قیمت، لیست قیمت، تخفیف ها، زمان بازپرداخت و ... است.
مطلب جامع 4P بازاریابی
قیمت گذاری در بازار رقابتی و بازار آزاد، محور بسیاری از معاملات است. هنگامی که مشتری یک محصول را می خواهد، اگر محصول را با قیمت مورد انتظار یافت، معامله را انجام خواهد داد و سایر انتخاب ها را نادیده خواهد گرفت. بنابراین، بالا بردن یا پایین آوردن قیمت، میزان فروش را تنظیم خواهد کرد. این نکته، استدلال ها و دلالت هایی برای چرخه عمر محصولات دارد. هنگامی که محصول شما، به عنوان یک محصول جدید و منحصر بفرد جلوه می کند، شما می توانید قیمت را بی محابا بالاتر ببرید، اما باید قیمت را همزمان با ظهور رقبا و جایگزین های جدید در مرحله بلوغ چرخه عمر محصول، پایین تر بیاورید.
معمولاً انعطاف پذیری شما در قیمت گذاری، نقشی منحصر بفرد در محصولات و خدمات تان دارد. چرا که مشتریان در تعیین ارزش بسیاری از محصولات منحصربفرد، همانند یک گیتار سفارشی یا یک اتومبیل اسپرت مدل ام جی سال 1962 کار دشواری پیش رو دارند. اگر تعداد آنها کم باشد، ارزش گذاری مشکل است. عکس آن در بین اجناس و محصولاتی همانند روغن سرخ کردنی و سیم پیچی الکتریکی وجود دارد. فروشندگان در این گونه موارد انعطاف پذیری کمتری دارند. اگر آنها محصول را گرانتر از قیمت رایج بازار بفروشند، میزان فروش کاهش می یابد. اگر قیمت ها را پایین تر بیاورند، میزان فروش موقتاً افزایش می یابد و سطح قیمت پایین تر از قیمت های رقبا می شود و سبب می شود که رقبا نیز قیمت های خود را پایین تر بیاورند و در نتیجه سودآوری و درآمد تمام فروشندگان در آن بازار تغییر کند.
برخی فروشندگان با تکمیل محصولات فعلی و منحصر بفرد کردن محصولات خود، قیمت بالا را به طور موفقیت آمیزی حفظ می کنند. این رویکرد، به طور مثال در صنایع آرایشی و بهداشتی رایج است.
وقتی که محصولات یا خدمات خود را قیمت گذاری می کنید، آن قیمت یک عنصر مهم از آمیخته بازاریابی است و بر نتایج شما تاثیر خواهد گذاشت.
می توانید به اهدافی از جمله؛ افزایش میزان فروش، افزایش سوددهی، یا افزایش سهم بازار، شکست رقبا یا منع آنها از ورود به بازارتان، دست یابید. شرکت های موفق، محصولات جدید خود را با قیمت ویژه در ذهن طراحی می کنند.
برچسب ها :
4P بازاریابی ,
آمیخته بازاریابی ,
بازاریابی و فروش ,
توسعه فروش ,
قیمت ,
قیمت گذاری ,
مدیریت استراتژیک ,
مدیریت بازاریابی ,
مدیریت کسب و کار ,
میرهدایی ,
|