مزایا
با آنکه روش مهندسی ارزش را میتوان در تمام مراحل یک پروژه اجرایی به کاربست، بیشترین مزایای آن زمانی حاصل میشود که در نخستین مراحل برنامهریزی و طراحی به کار گرفته شود. نوآوری و جنبههای کاربردی مهندسی ارزش، این روش را از روشهای سنتی و متعارف کاهش هزینهها، متمایز میگرداند. روشهای سنتی کاهش هزینهها، عموماً از تجربیات گذشته، نگرشها و عاداتی که جنبه تکرار به خود گرفته است، تبعیت میکند و اثری از خلاقیت در آنها دیده نمیشود. مهندسی ارزش برعکس، گردآوری اطلاعات، شناسایی عرصههای مشکل دار، پیشنهاد و تدوین روشها و طرحهای ابتکاری، پرورش اندیشههای نو و دقیق همهجانبه دیدگاههایی را که قرار است توصیه شود، مطرح میسازد. همچنین انجام اقدامات صرفه جویانه یکی از مهمترین مزایای استفاده از مهندسی ارزش می باشد.
معایب
محدویت های مهندسی ارزش :
این رویکرد بستگی به کار تیمی و مفاهیم خلاقیت دارد.
مهندسی ارزش باید تا حد ممکن زودتر و قبل از تعهد بودجه انجام شود.مطابق قانون پارتو 80% تعداد مسائل نشاندهنده 20% از مقداری است که باید به آن پرداخته شود. بنابراین زمانبندی بهینه برای مطالعه مهندسی ارزش در طول فاز طراحی می باشد.
کاربردها
امروزه از مهندسی ارزش به طور موثر در موارد بسیاری مانند :
برنامه ریزی استراتژیک ، خدمات ، صنایع ، کشاورزی ، طرحهای عمرانی ، راه و ترابری ، مهندسی محیط زیست ، مراقبت های بهداشتی و خدمات درمانی ، ساختمان های مسکونی ، اداری ، تجاری ، درمانی ، عمومی ، مدیریت منابع ، مهندسی مجدد ، تصمیم سازی و تصمیم گیری های مدیریتی و حتی تصمیم گیری فردی ، استفاده می شود و بر اساس گزارش های ارائه شده ، در خدمات دولتی و اداری موجب روانی گردش کارها و صرفه جویی در هزینه ها با بازگشت سرمایه به هزینه ها با بازگشت سرمایه به هزینه بیش از ۲۰:۱ شده است .
استفاده از روش مهندسی ارزش مغایرتی با سایر ابزارهای مدیریتی مانند مهندسی مجدد ، مدیریت کیفیت فراگیر ،مهندسی همزمان ، مدیریت پروژه ، گسترش کیفیت کارکرد ، ندارد و می تواند موجب تشدید نتایج کاربرد آنها شود . انجام مطالعات یکپارچه ای مدیریت /مهندسی ارزش با تحلیل و مدیریت ریسک ، تحلیل و مدیریت کیفیت ، و مهندسی همزمان ، موجب دستیابی به نتایج دقیق تر ، مطمئن تر و بهتری می شود . لذا بطور خاصتر می توان موارد ذیل را نام برد :
مهندسی: طراحی، بهبود محصول.
ساخت و تولید : جابجایی مواد، طراحی ابزار و تولید.
خرید: پیشنهادهای جایگزین فروش ساخته ها؛ اطلاعات مربوط به محصول جدید.
فروش: فروش آهسته و پیوسته محصولات.
سیستم ها و روشها : تشریفات اداری، شکل دهی فرایندها و خدمات بازتولیدی.
تعمیر و نگهداری: روشها، مواد، برنامه ریزی کار.
تبدیل انرژی: رویه ها، تجزیه و تحلیل هزینه چرخه زندگی.
ساخت و ساز: برنامه ریزی، زمان بندی، نیروی کار، مواد مصرفی. استفاده از مازادها.
ابزارهای مرتبط
تحلیل زنجیره ای ارزش Value Chain Analysis
مدیریت مبتنی بر ارزش Value Based Management