برنامه کاری مهندسی ارزش ارایهای از رویکردها وعملکرد لازم برای بدست آوردن جواب بهتر و موثرتر برای مسئله میباشد. برنامه مهندسی ارزش شامل شش فاز میباشد. البته به دلیل اینکه اگر نتایج یک مطالعه مهندسی ارزش اجرا نگردد، عملاً هیچ فایدهای نداشته است، بعضی افراد فاز اجرا را نیز جزو فازهای برنامه کاری میدانند.
1- آماده سازی
2- فاز اطلاعات
3- فاز تحلیل کارکرد
4- فاز خلاقیت
5- فاز ارزیابی
6- فاز توسعه
7- فاز ارائه
8- فاز اجرا
آنچه از تجربیات اجرای مهندسی ارزش تا کنون حاصل شده است، کشف و تدوین برخی مفاهیم و اصول بنیادی است که اساس رشد و تکامل روشهای مهندسی ارزش قرار گرفته است. این اصول بنیادی عبارتند از:
1- بهرهگیری از کارشناسان چند تخصصی برای اعمال تغییرات
2- تکمیل تدریجی تغییرات از طریق مطالعه و بررسی عینی کار
3- بهرهگیری از یک منطق اساسی برای طرح پرسشها
4- برنامهریزی انجام کار.
فرایند مهندسی ارزش، فرایندی منطقی و ساختار یافته است که در آن از یک گروه کارشناس چند تخصصی برای هدفهای زیر استفاده میشود:
1- انتخاب پروژه یا محصول مناسب برای تحلیل با توجه به زمان صرف شده برای مطالعه.
2- مشخص کردن و اندازهگیری کردن ارزش جاری یک پروژه و محصول یا اجزای تشکیل دهنده آن با توجه به عملکردهایی که نیازها، هدفها و خواستهای یک پروژه را برآورد میسازد.
3- تدوین و ارزیابی گزینههای جدید برای تخمین یا ارتقای کیفیت بخشهای وابسته با هزینه کمتر.
4- انطباق گزینه جدید با بهترین راه عملی کردن آن.
● چه شرایطی انجام مهندسی ارزش را ضروری می نماید :
در حدود ۹۵% اقدامهای صرفه جویانه در مهندسی ارزش معلول علت های زیر بوده اند :
- کمبود اطلاعات اولیه – پیشرفت تکنولوژی و بهبود استانداردها – تغییر قوانین، ضوابط و مقررات – تغییر مشخصات فنی – استفاده از اندیشه ها و مهارت های رشد یافته – خلاقیت ها – تغییرات در نیازهای کارفرما – تغییرات کیفی و کمی منابع – تغییر شرایط محیطی ، عادتها و رفتارها – کمبود ارتباطات و هماهنگی های اولیه بین طرف های ذینفع – باورهای صادقانه و نادرست اولیه .