پیاده سازی از برنامه ریزی استراتژیک برای سازمان، تصمیم گیری در خصوص ورود به فاز جاری سازی و اجرای استراتژی به عمل می آید. جاری سازی استراتژی شامل فرآیندهای مرتبط با تبدیل استراتژی به برنامه عملیاتی و به اجرا درآوردن آن در سازمان است. طی فرآیند جاری سازی، استراتژی های بخشی، فرآیندهای مرتبط با اجرای استراتژی ها، شیوه مدیریت تغییر، ارزش های ارائه شده برای مشتریان، اهداف مالی و بطور کلی تمام مواردی که به نوعی مرتبط با اجرای استراتژی در سازمان است مشخص می گردد.
در طول سال ها تلاش جهت پیاده سازی مدیریت استراتژیک در سازمان های دولتی و خصوصی در ایران مشخص شده که جاری سازی و اجرای استراتژی از تدوین آن به مراتب دشوارتر است. در عین حال، راهکارهای پیاده سازی و متصل ساختن استراتژی به عملیات نیز بسیار کمتر از راه حل های تدوین استراتژی است. جاری سازی استراتژی در راهکار نظام یکپارچه مدیریت استراتژیک مبتنی بر بکارگیری کارت امتیازی متوازن به عنوان مهم ترین و متداول ترین ابزار برای اجرای استراتژی می باشد.
اجرای استراتژی به صورت یک فرآیند گام به گام:
مرحله 1) استراتژی را روی کاغذ ترسیم کنید: یکی از بزرگترین چالشها در اجرای استراتژی، فهم دقیق آن است. بدین منظور می توان استراتژی را به صورت یک تصویر در آورد که در آن عناصر مهم و نحوهی ارتباط آنها با هم نشان داده می شود. قالبهایی از قبیل "نقشه استراتژی" (نویسندگان: Norton و (Koplan، "نقشه فعالیت" (نویسنده: (Michael Porter یا "نقشه موفقیت" (نویسنده: (Andy Neelyمیتوانند در اجرای این مرحله به شما کمک کنند.
مرحله 2) استراتژی را امتیاز بندی کنید: هر یک از عناصر موجود در استراتژی می بایست دارای یک "امتیاز عملکرد" باشند. کل امتیازات را می توان در یک داشبورد"Dashboard" یک کارت امتیاز متوازن وارد کرد. با این کار خواننده متوجه می شود که استراتژی در حال تکمیل شدن است.
مرحله 3) گزارشی از پیشرفت استراتژی تهیه کنید: همانطور که یک بودجه هر ماهه مورد بررسی قرار میگیرد تا از تداوم پرداختهای مالی اطمینان حاصل شود، استراتژی نیز میبایست به طور مرتب بررسی شود تا مشخص گردد آیا نتایج مورد نظر از یک استراتژی بدست می آید یا نه.
مرحله 4)تصمیم گیری کنید: اجرای یک استراتژی شبیه هدایت کشتی به سوی یک مقصد معین است. با وجود آنکه مسیر مشخص است و از چارتهای ناوبری(B/A Chart) استفاده میشود اما فرماندهی کشتی میبایست هوشیار باشد تا با تغییر شرایط، تصمیمات درستی اتخاذ و مسیر مناسب را انتخاب نماید.
با وجود گزارشگیری مستمر، رهبران باید تصمیمات استراتژیک بگیرند تا از انحراف استراتژی از مسیر اصلی جلوگیری کنند.
مرحله 5) پروژه های استراتژیک را شناسایی کنید: سازمانها معمولاً در هر زمانی، در دهها یا صدها پروژه اجرایی فعالیت دارند اما به ندرت پیش می آید که به نوع و شرایط این پروژهها اشراف کاملی داشته باشند. اولین گام در بهبود اجرای "استراتژی پروژهای"، سازماندهی تمامی پروژهها و بالاخص پروژههای استراتژیک میباشد.
مرحله 6) پروژه های استراتژیک را در یک راستا قرار دهید: هنگامیکه پروژهای را در دست میگیرید ابتدا باید آن را در مسیر استراتژیها و اهداف سازمان قرار دهید. در این مرحله میبایست پروژهی پیشنهاد شده یا در حال انجام را با اهداف استراتژیک مقایسه کرده و مشخص کنید که آیا آنها در یک راستا قرار دارند یا نه؟ تنها پروژههایی باید اجرایی شوند یا اجرای آنها ادامه یابد که تأثیر مستقیمی بر استراتژی دارند.
مرحله 7) پروژه ها را مدیریت کنید: اگر سازمان قصد دارد یک استراتژی را به طور مؤثر اجرا نماید، میبایست توانایی خود در مدیریت پروژه را بهبود بخشد. برخی از پروژه ها از مدیریت ضعیف رنج می برند و برخی دیگر در زمان مقرر به اتمام نمیرسند. نظارت بر پیشرفت و عملکرد پروژه، از طریق اجرای پروژهی شاخصهای عملکردی و کارت امتیازی متوازن، به سازمان کمکهای شایانی خواهد نمود.
مرحله 8) استراتژی را درک کنید: اگر یک استراتژی یا عملکرد آن را خوب درک نکنید، در اجرای آن با مشکل موجه خواهید شد. رهبر باید استراتژی را بخوبی به پرسنل انتقال دهد و به آنها کمک کند تا فرآیند اجرا و دلایل انجام آن را به درستی درک کنند. رویکردی که در این کتاب به منظور تشخیص شاخصهای عملکردی به سازمان یاری خواهد رساند.
مرحله 9) وظایف پرسنل را هم جهت کنید: پرسنل می خواهند بدانند که در موفقیت سازمان نقش مؤثری دارند. یکی از مهمترین ابعاد در "فرآیند اجرای استراتژی" آن است که پرسنل احساس کنند وظایفشان در راستای اهداف استراتژیک سازمان قرار دارد.
مرحله 10) به عملکرد خوب پرسنل پاداش دهید: در مدیریت می گویند: "آنچه ارزیابی شود، به انجام می رسد". در این مرحله گام را فراتر می نهیم: "آنچه ارزیابی می شود و به خاطر آن پاداشی اعطا می شود، سریعتر انجام می گیرد".
پس از آنکه مدیران ارشد، استراتژی را برای پرسنل شرح داده و وظایف آنها را در راستای استراتژی را مشخص کردند، مشوق هایی در نظر می گیرند تا عملکرد پرسنل را همواره در جهت استراتژی نگاه دارند.