فرآیند حفظ، بهبود و حمایت از نام تجاری که بدین وسیله نتایج مثبتی برای آن نام بهمراه آورد. مدیریت برند وجوه مختلفی مانند هزینه ، رضایتمندی مشتری، عرضه در فروشگاه و رقابت را شامل میشود. مدیریت برند برپایه بازاریابی بنا نهاده شدهاست اما بر نام تجاری و اینکه چگونه میتواند برای مشتری مطلوب بماند، تمرکز دارد.
مدیریت برند شامل طرح یک وعده، به اجرا درآوردن آن وعده و سپس حفظ و پاسداشت آن وعده است. این کار مستلزم تعریف برند، کسب موقعیت برای برند و عرضه برند است. مدیریت برند هنر خلق و زنده نگهداشتن یک نام تجاری است.
مدیریت برند با داشتن دانش و آگاهی کامل از اصطلاحی به نام تجاری آغاز میگردد و شامل قولی است که به مشتری داده میشود (قولی که اگر به آن عمل نشود باعث عدم رضایت مشتری میگردد). مدیریت برند چیزی جز هنر ایجاد و حفظ نام تجاری نیست. نام تجاری باعث میگردد تا مشتریان به یک کسبوکار متعهد گردند.
مدیریت برند شامل مدیریت ویژگیهای محسوس و نامحسوس نام تجاری است.
ویژگیهای محسوس(ملموس): خود محصول، قیمت، بسته بندی و غیره است.
ویژگیهای نامحسوس (غیر ملموس): تجربه مشتریان در مورد خدمات نامحسوس، شامل ارتباط عاطفی با محصول / خدمت میباشد.
مدیران برند باید درک کنند که پاسخ مناسب آنها، منوط به نحوه اعمال قابلیتهای جدید و گزینههای ارائه شده بوده و کنشهای آنان بر نیروهایی که به آن پاسخ میدهند تاثیر میگذارد. این عوامل اصلی به شرح ذیل عبارتند از:
۱٫.جهانیسازی رقابت و گشایش بازارهای بیشتر
۲٫.اتحادهای استراتژیک
۳٫.همکاری بارقبا
۴٫.طراحی محصولات برای کسب اقبال عمومی، رشد بازارهای آزاد
۵٫ .تاثیر تغییر تکنولوژی
6٫ .خلاقیت محصول
7٫.همگرائی بازار محصول
8٫.رقابت مبتنی برزمان
9٫.گزینش بهترین مصرف کنندگان
10٫اشغال فروشگاه گوشه ذهن
11٫.توسعه شهرت برای ابتکار
12٫.سیکل کوتاهتر تحقق سفارش
13٫.سفارشسازی انبوه
مزایا
مدیریت و توسعهی برند، ایجاد و تقویت برند، حفظ و توسعهی برند، جذب و نگهداشت منابع انسانی و مشتریان کاهش هزینههای بازاریابی، فروش و برندینگ تقویت برند و سرمایهگذاری بر روی آن برنامهریزی مالی و بودجهبندی هوشمندانه در راستای توسعهی برند از مزیتهای اصلی مدیریت مناسب برند میباشد.
کاربردها
مدیریت نام تجاری زمینه کاربرد روشهای بازاریابی به یک محصول خاص، خط محصول، و یا نام تجاری است.